wtorek, 5 listopada 2013

Kino telugu, a kino hindi - współpracowe ciekawostki;)

Nabyłam sobie jakiś czas temu taką książkę:
Nie jest zbyt obszerna i nie dowie się z niej za wiele o historii samego kina jako formy sztuki, czyli np o najsłynniejszych filmach czy jak rozwijały się trendy czy nurty filmowe (jest to bardziej ujęcie kina jako gałęzi przemysłu, czyli opis, jak powstawały pierwsze studia filmowe i jak funkcjonuje ta branża teraz, jaka jest np. sytuacja techników, rola związków zawodowych  czy polityka władz stanowych wobec przemysłu filmowego itp), jej sporą zaletą (przynajmniej dla mnie - osoby lubiącej uporządkowane zestawienia) są natomiast końcowe tabelki. Postanowiłam się więc nimi podzielić:) Myślę, że nie muszę ich dodatkowo opisywać (może tylko dodam, że - mimo faktu, że sporo się z  nich i dowiedziałam - mogłabym i parę rzeczy jeszcze tam uzupełnić: zwłaszcza w zakresie południowych aktorów w filmach hindi^^)

 
 


 
 

5 komentarzy:

  1. A jakie braki znalazłaś? Ja wypatrzyłam tylko, że nie ma Happy u Manoja Bajpai. No ale ja w znajomości telugu jestem w przedszkolu, a Ty to naprawdę pasjoznawczyni:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Och, sporo:D Jest Nag, ale brak hindi filmów Venkiego i Chiru (fakt, że u nich były to raczej wyłącznie hindi remaki ich filmów, podczas gdy Nag mial i 'oryginalne' projekty hindi, no ale inni aktorzy w podobnych sytuacjach - ANR, Gemini Ganesan, Jamuna itp są tu powymieniani). Są braki w filmografiach hindi Rajiniego i Kamala (a nie ma - jak przy Sridevi - 'etc':P), podobnie Radhy i Radhiki. Brak Ramyi w Dayavan czy Chachat (a to tam większość polskich fanów ja pierwszy raz zobaczyła -molestującą SRK:P) A z absolutnych smaczków brak mi filmu z SVR, przy którym przeżyłam kiedyś właśnie szok, że jak to: ten aktor w kinie hindi? (i to jeszcze wspólnie z Dharmendrą^^) Zadziwia też zaliczenie Waheedy, Hemy i Rekhi do aktorek południowych:P

    OdpowiedzUsuń
  3. jeśli wierzyć wiki - Rekha pewnie dlatego, że urodziła się w Madrasie i debiutowała w telugu jako dziecko, Hema bo urodziła się w tamilsko języcznej rodzinie, szkoły pokończyła w Chennai, Waheeda bo urodziła się w mówiącej w telugu rodzinie z Tamil Nadu - Bollywood je porwał:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale ja wiem,skąd one pochodzą, tylko, że to absurd, na dodatek niekonsekwentny, bo przy takim założeniu (że najważniejsze gdzie się kto urodził/wychował, a nie gdzie karierę zrobił) na liście południowej (a nie północnej) winny się znaleźć także Ash (pochodzi z Karnataki), Tabu, Sushmita Sen czy Sameera Reddy (wszystkie z AP) :P A na liście aktorek bolly gościnne występujących na południu wszelkie Tammany, Kajal, Charmy, Genelie itp:P

    OdpowiedzUsuń